از برگزاری نشست های کتابخوانی "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" تا اجرای طرح پالایش و اهداء کتاب
از برگزاري نشست هاي کتابخواني "طرح کلي انديشه اسلامي در قرآن" تا اجراي طرح پالايش و اهداء کتاب
قدم های ستاد کانون های مساجد خراسان شمالی در ترویج کتاب و کتابخوانی

از برگزاری نشست های کتابخوانی "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" تا اجرای طرح پالایش و اهداء کتاب

مدير ستاد فهماي خراسان شمالي به برنامه هاي هفته کتاب و کتاب خواني در کانون هاي مساجد استان اشاره کرد و به همين مناسبت گزارشي از اقدامات انجام شده درکتابخانه اين کانون ها ارائه داد.
شناسه خبر : 42194 تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۷:۲۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ حجت الاسلام «حبیب الله پاکدامن»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی با گرامیداشت سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی گفت: ترویج فرهنگ انس با کتاب و مطالعه یکی از برنامه های اصلی در راه اندازی و فعالیت کانون های مساجد است که همراه افتتاح یک کانون، کتابخانه ای نیز با اهداء قفسه و کتاب و صندلی و میز مطالعه شکل می گیرد.

 

وی با عنوان اینکه پس از فعال شدن سامانه بچه های مسجد ویژه فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد، اطلاعات و فعالیت های کتابخوانی نیز در قالب طراحی  شبستان فرهنگ  و رواق کتاب در زیر مجموعه آن، اقدامات کتابخوانی نیز دقیق تر شد، اعلام کرد: 389 کانون فرهنگی هنری در استان فعالیت می کنند و در این سامانه ثبت شده است.

وی  با اعلا اینکه 242 کتابخانه باز و مخزن دار در کانون های مساجد فعالیت دارند  و در این سامانه به ثبت رسیده است

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی علاوه بر ثبت کتابخانه ها، فهرست نویسی کتاب های موجود و معرفی کتب ارزشمند و برگزاری مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح شنبه های کتاب در مساجد، تهیه کتاب صوتی و پادکست از تازه ترین کتب مطالعه شده توسط اعضای کانون ها  با عنوان "صدای کتاب" و نیز برگزاری دوره آموزشی کتابداری دیگر فعالیت های تریف شده در رواق کتاب می توان نام برد.

حجت الاسلام«حبیب الله پاکدامن»، در ادامه تقویت مبناهای فکری و ارتقاء فعالیت کانون های فرهنگی هنری را وابسته و منوط به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: در این باره با برگزاری نشست های کتابخوانی با اولویت کتب منتشر شده از بیانات مقام معظم رهبری از جمله  مجموعه طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن  و تبیین منظومه فکری ایشان و آشنایی بیشتر با اندیشه های انقلاب اسلامی، در صددیم گام های درستی برداشته شود.

وی  اجرای طرح سراسری پالایش کتاب در کانون های فرهنگی هنری مساجد را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: این طرح ویژه کتابخانه کانون های فرهنگی هنری سراسر کشور برنامه ریزی شده و طی آن کتاب های فرسوده و بلااستفاده جمع آوری و با کتب تازه منتشر شده و مورد نیاز آن کانون، جایگزین می شود که هم اکنون در 25 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان آغاز شده است.

مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی بازدید از کتابخانه های کانون مسجد را از دیگر اقدامات در حال انجام  اعلام و اضافه کرد: از ابتدای مهرماه  به صورت هفتگی و در هر هفته به طور میانگین هفت کانون و کتابخانه در مساجد شهری و روستایی شهرستان های استان  آن، مورد ارزیابی میدانی قرار می گیرد و با نشست های فرهنگی و اولویت پرداختن به موضوع کتابخوانی همراه است.

وی در ادامه از اهداء کتاب به این کتابخانه  ها خبر داد و اعلام کرد: همچنین به مناسبت هفته کتاب یکهزار و 650 جلد کتب منتخب علمی و قفی و اجتماعی و فرهنگی به ارزش تقریبی  115 میلیون و 500 هزار تومان به دو  حوزه علمیه امام خامنه ای (مدظله العالی) و حضرت امام صادق (علیه السلام) بجنورد، اهداء شد.

حجت الاسلام «حبیب الله پاکدامن»، با عنوان اینکه پیش از این و در سال های گذشته به همت مدیران کانون ها در مناطق روستایی بزنج، اسفیدان، ارکان، زوارم، دشت، طبر و قلعه خان شاهد  انتخاب این روستاها به عنوان روستای دوستدار کتاب و دریافت جایزه استمرار در جشنواره سراسری روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران در سالهای متمادی بودیم، اظهار داشت: در تلاشیم بااجرای طرح های کتابخوانی فضای واقعی انس با کتاب و ضرورت مطالعه را با بهره مندی از قابلیت های کانون های مساجد فراهم کنیم.

 

پایان/